15 januari, Informatieavond MER vaarverbinding Gemeentehuis Wijdemeren. 27 januari, ledenvergadering Natuurmonumenten.

Heeft u vragen over de vaarverbinding door ons plassen, Wijde Blik, Loenderveen en de Vuntus kom dan op 15 januari 18:00 uur tot 21:00 uur naar het Gemeentehuis van Wijdemeren, er staat een rij van deskundige klaar om uw vragen te beantwoorden.
We hebben wat vragen voor u opgesteld:
Hoe gaat de Gemeente de veiligheid van onze zwemmende kinderen garanderen bij het Vuntusstrandje als er per topdag 240 sloepen langs varen?
Kan de Gemeente Wijdemeren uitleggen waar minimaal 240 auto’s per topdag geparkeerd worden in ons dorp?
Waar komen palenrijen en drijfbalken te liggen in de Vuntus?
Wie betaald de vaarverbinding?
Hoe zit het met de stikstofproblemen, heeft Wijdemeren er een oplossing voor?

Wij zijn van mening dat de schrijvers van deze MER een veel te positief beeld geven van de mogelijke effecten op natuur, stilte, rust, geluid, en omgeving. bijna allen beoordelingen op de effecten natuur, rust, geluid en omgeving, landschap, worden met beperkt negatief afgedaan. Beperkt negatief kan niet worden gezien als nul en heeft zeker effect. Uit bepaalde alinea’s, is het duidelijk dat er geen veldonderzoek is gedaan in het plangebied. En dat de economische cijfers te rooskleurig zijn en gebaseerd zijn op slechts aannames. Op natuur, stikstof, geluid en Natuur Netwerk Nederland scoort deze Milieu Effect rapportage voor een vaarverbinding via het Wijde Blik naar de Loosdrechtse plassen negatief.

3 kaders uit de MER

Natuurmonumenten,
zal op 27 januari van 19:00 uur tot 21:30 Uur een ledenvergadering houden om te luisteren naar wat omwonenden vinden van een vaarverbinding in natura 2000 gebied en Stilte gebied, (Wijde Blik, Loenderveense Plas, Vuntus).
De Dick A. Lambertszkade staat centraal in dit vraagstuk, deze kade is van Natuurmonumenten, door deze kade zal de sluis komen ( 20/30 meter lang – 6 /8 breed) die het Wijde Blik zal verbinden via de Loenderveense Plas met de Vuntus.
Gaat Natuurmonumenten groen licht geven aan Gemeente en Provincie of gaat ze Néé zeggen? Natuurmonumenten heeft de afgelopen twee jaar gezegd, “alleen bij een goede MER verder te willen gaan”. In september 2019 vond Natuurmonumenten deze MER slecht.

Leden kunnen zich tot 21 januari aanmelden voor de bijeenkomst op: vechtplassen@natuurmonumenten.nl.
De bijeenkomst wordt gehouden:
Schaep en Burgh
Noordereinde 60